O Tanečním oboru
Skoro každé dítě, které navštěvuje taneční obor říká,
že chodí do baletu.
Pod slovem balet si však většina lidí představí tanečnici v
růžové sukýnce a baletními špičkami na nohou.
Už tento fakt některé rodiče odradí, neboť ne všichni chtějí mít
dceru/syna baletkou/baletním tanečníkem.
Proto bych Vám chtěla přiblížit výuku tanečního oboru.
Hodinu začínáme rytmikou, protože rytmické cítění
je nedílnou součástí tance.
Korepetitoři seznámí žáky se základními hudebními
pojmy a rytmy formou písní i v pohybu.
U nejmenších žáků navíc i formou obrázkových not,
které jsou pro zapamatování jednodušší.
Nástrojem pro tanečníka je tělo, proto kultura pohybu je
nedosažitelná bez správného a vzpřímeného držení těla.
Pro děti je však velmi nesnadné zvládat ihned
koordinovaný pohyb celého těla,
proto začínáme postupně jako ve škole.
Nejdříve se učíme písmenka, potom tvoříme slabiky,
slova a nakonec celé věty.
Výsledek se ovšem nedostaví ihned,
ale neustálým opakováním a upozorňováním se
správné držení těla pomalu stává samozřejmostí.
Principem opakování a procvičování
navíc roste kvalita provedení prvků.
Cvičení u tyče
Po rytmice následuje cvičení u tyče,
které je nedílnou součástí nejen výuky klasického tance,
ale hlavně pomáhá tanečnicím a tanečníkům udržet
rovnováhu při zvládání tanečních prvků a kroků.
Výborně tak slouží k přípravě cvičení na volnosti.
Cvičení na koberci
V lehu na zádech, nebo v jiných polohách,
si děti uvědomují správné držení těla a mohou
si to ověřit přítomností země.
Tělo má navíc lepší stabilitu.
Při cvičení na koberci provádíme i posilovací
cviky zaměřené na různé partie těla.
Jednotlivé předměty
Taneční průprava
V přípravné taneční výchově rozvíjí správné držení těla,
koordinaci, prostorové a hudební cítění.
Postupně se zvyšuje celková pohyblivost
páteře a kloubů, pružnost, ohebnost a obratnost.
Písně, které se děti naučily v rytmice,
zpracováváme do dětských tanců a tanečních her.
Klasická taneční technika
Upevňuje správné držení těla, zdokonaluje
pohyby dolních a horních končetin.
Učí pohybové kázni, vytrvalosti a vůli.
Je to základní stavební kámen každého
tanečníka a téměř všechny formy tance ho využívají,
např. balet, moderní tanec, společenský tanec, krasobruslení atd.
Po zvládnutí klasické taneční techniky je v hodinách
rozšířeného vyučování zařazována i výuka tance na špicích.
Současný tanec
Pomocí různých technik (Limon, Graham, Duncan, ad.)
rozvíjí taneční techniku, dynamiku,
práci s centrem (oblast břicha a bederní páteře),
prohlubuje prostorové a hudební cítění.
Lidový tanec
Učí zvládnout základní kroky a formy českých a moravských
tanců a tanečních her.
Step
Je zařazen ve vyšších ročnících a seznámí
žáky s afroamerickým stylem provedení tance.
Cvičební úbor a úprava vlasů
před zahájením hodiny
Pro učitele i žáka je velmi důležitý cvičební úbor,
který umožní sledovat práci svalů při jednotlivých pohybech,
kontrolovat pohyb dolních a horních končetin a držení zad.
Tanec je také o estetice, proto mají děti stejné dresy,
které můžeme i na závěrečné vystoupení
použít jako součást kostýmů.
Děti cvičí bez cvičební obuvi,
protože bosá noha získává daleko
větší citlivost a více prospívá k vypracování
dobře klenutého nártu.
Vlasy je potřeba mít upravené a při cvičení
nesmí zakrývat tvář a linii šíje a ramen.
Neupravené padají do očí a ruší při tanci,
navíc vytvářejí zlozvyky,
jako neustálé pohazování hlavou apod.
Cílem tanečního oboru je dát dětem základy,
které potřebuje každý tanečník,
ať už se věnuje jakémukoliv typu tance.
Zkušenosti z tanečního oboru najdou
navíc uplatnění v různých životních situacích,
i když se mu člověk dál nevěnuje.